تفاوت های چراغ SMD و COB چیست

تفاوت های بین چراغ های روشنایی ال ای دی SMD و COB چیست؟

تفاوت های بین چراغ های روشنایی ال ای دی SMD و COB چیست ؟ فن آوری های LED به طور مداوم برای استفاده بهتر، تطبیق پذیری بیشتر و استفاده کارآمدتر از انرژی در حال بهبود هستند. مدل‌های مختلف LED در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای سنتی بسیار محبوب هستند، به خصوص به این دلیل که می‌توانند حدود 25 برابر بیشتر در حالی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند، دوام بیاورند.

چراغ های ال ای دی را می توان در مدل های مختلف یافت: COB LED و SMD LED. در ادامه مجموعه دریای نور بهترین تولید کننده لاین نوری کناف و لاین نوری سقف قصد دارد آنها را با هم مقایسه کند و به عنوان مثال نحوه انتخاب بین انواع SMD یا COB را کشف کند، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. برای شروع، این بستگی به نیاز به بهره وری انرژی و تطبیق پذیری دارد. چراغ های LED COB و SMD از نظر ویژگی ها و نیمه هادی هایشان با هم تفاوت دارند.

نوع LED COB LED  LED SMD
درخشش نور بیشتر نور کمتر
کیفیت نور نور سطحی نقطه نوری
دمای رنگ قابل تغییر نیست قابل تغییر است
هزینه ارزان تر گران تر
بهره وری انرژی کارآمدتر کارایی کمتر

ال ای دی SMD چیست؟

ال ای دی های SMD یا ال ای دی های “دستگاه نصب شده روی سطح” رایج ترین ال ای دی های موجود در بازار هستند. تراشه LED به طور دائم به یک برد مدار چاپی ذوب می شود و به دلیل تطبیق پذیری آن بسیار محبوب است. می توانید آن را در لامپ ها و چراغ های رشته ای و حتی در چراغ اعلان تلفن همراه خود پیدا کنید.

تراشه های LED SMD در اندازه های مختلف تولید می شوند. LED SMD می تواند تراشه هایی با طراحی های پیچیده مانند SMD 5050 که عرض آن 5 میلی متر است را در خود جای دهد. از طرف دیگر SMD 3528  عرض 3.5 میلی متری دارد. تراشه‌های LED SMD کوچک هستند، تقریباً شبیه طراحی تراشه‌های کامپیوتری: تخت و مربع.

یکی از قابل توجه ترین ویژگی های تراشه های ال ای دی SMD تعداد کنتاکت ها و دیودهای آنهاست.

تراشه‌های LED SMD می‌توانند بیش از دو کنتاکت داشته باشند (که آن را از LED DIP کلاسیک متفاوت می‌کند). می تواند تا 3 دیود روی یک تراشه وجود داشته باشد که هر دیود دارای یک مدار جداگانه است. هر مدار دارای یک کاتد و یک آند است که در نتیجه 2، 4 یا 6 تماس روی یک تراشه ایجاد می شود.

به همین دلیل تراشه های LED SMD همه کاره تر هستند (در مقایسه با COB LED). تراشه ممکن است شامل یک دیود قرمز، سبز و آبی باشد. با این سه دیود، اکنون می توانید تقریباً هر رنگی را به سادگی با تنظیم سطح خروجی ایجاد کنید.

در نهایت به این نکته اشاره می شود که تراشه های LED SMD روشن هستند و می توانند 50 تا 100 لومن در هر وات تولید کنند.

ال ای دی SMD

ال ای دی های SMD در مقابل ال ای دی های COB:

  1. رایج ترین مدل هایی که می توانید در بازار پیدا کنید SMD هستند.
  2. ساخت آن بر اساس مجموعه ای از دیودها (تراشه) روی یک برد مدار چاپی است که در رزین نیمه سفت محصور شده است.
  3. اندازه تراشه ها کوچک است و می توانند بیش از دو کنتاکت داشته باشند و یک دیود آبی، سبز و قرمز روی یک تراشه برای ایجاد ترکیب رنگی قرار دهند. با این حال، با LED های DIP کلاسیک امکان پذیر نبود.
  4. پرتو نوری که آنها ساطع می کنند روشن است و یک وات بین 60 تا 70 لومن می دهد، بنابراین در مقایسه با مدل های COB LED یا Microled که تقریبا دو برابر بیشتر در هر وات می دهند، کارایی کمتری دارند.
  5. آنها گرمای بیشتری تولید می کنند و لامپ ایده آلی برای لامپ هایی نیستند که برای مدت طولانی / ساعت روشن هستند.
  6. SMD ها به دلیل نداشتن رشته در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند. بله، آنها نوعی لامپ هستند که حساسیت بیشتری نسبت به نوسانات جریان الکتریکی دارند.
  7. هنگامی که یک دیود از کار بیفتد، بر بقیه دیودها تأثیر نمی گذارد و می تواند به درستی به کار خود ادامه دهد.
  8. زاویه نور می تواند تا 360 درجه باز شود. این باعث می شود که پرتو نور آن به طور یکنواخت در سراسر لامپ توزیع شود. نور یک طرفه آن، آن را برای استفاده در منازل مناسب می کند.

ال ای دی COB چیست؟

یکی از جدیدترین پیشرفت ها در فناوری LED، LED COB یا “Chip on Board” است. این یک گام به جلو در استفاده از انرژی کارآمدتر است. مانند LED های SMD، تراشه های COB LED دارای چندین دیود در یک سطح هستند. اما تفاوت روشنایی COB LED و SMD LED در این است که LED های COB دارای دیودهای بیشتری هستند.

تراشه های LED COB دارای 9 یا بیشتر دیود هستند. تراشه های LED COB نیز بدون در نظر گرفتن تعداد دیودها دارای 1 مدار و 2 کنتاکت هستند. طراحی ساده آن مدار دلیل زیبایی شناسی پنل ثابت COB LED است (ال ای دی SMD، از طرف دیگر، به عنوان مجموعه ای از چراغ های کوچکتر ظاهر می شود).

برخلاف ال ای دی های SMD، لامپ های COB LED را نمی توان برای ایجاد لامپ یا چراغ هایی که تغییر رنگ می دهند استفاده کرد زیرا تنها دارای 2 کنتاکت و 1 مدار است. برای ایجاد افکت تغییر رنگ، چندین کانال برای هر تنظیم لازم است. بنابراین، لامپ های LED COB بسیار کارآمد هستند اما بسیار متنوع نیستند.

تفاوت دیگر COB LED و SMD LED در مصرف انرژی است. COB LED به دلیل بهترین نسبت لومن بر وات و راندمان حرارتی معروف است. این موضوع ارتباط زیادی با طراحی آن و بستر خنک کننده سرامیکی تراشه ها دارد.

پیش از این، فناوری چراغ‌های نقطه‌ای و لامپ‌های سیل معمولاً با ال‌ ای ‌دی‌ ها یافت نمی‌شد، زیرا برای تولید چنین نوع خروجی لومنی به چندین منبع LED نیاز بود.

برعکس، امروزه تراشه های COB LED می توانند مقدار زیادی لومن با انرژی کمتر تولید کنند. آنها را می توان در انواع لامپ ها ، در فلاش تلفن همراه یا دوربین شما یافت. برد آن بالاتر است زیرا حداقل 80 لومن بر وات دارد.

ال ای دی COB

ال ای دی های COB در مقابل ال ای دی های SMD:

  1. لامپ های LED COB برای استفاده در محل کار و فضاهایی که برای ساعات زیادی به نور نیاز است، عالی هستند. آنها همچنین به طور گسترده ای در نورپردازی در فضای باز استفاده می شوند.
  2. ساخت آن بر اساس مجموعه ای با تعداد زیادی LED در یک بسته است. می توانید عناصری مانند سرامیک را پیدا کنید که گرما را بهتر دفع می کنند.
  3. چگالی نور بالا، لومن بیشتر در هر وات. خروجی نور تا 120 لومن بر وات است که دو برابر لامپ های SMD است.
  4. عمر لامپ LED COB به دلیل اینکه گرمای کمتری تولید می کند و مدار الکتریکی ندارد بیشتر است. همچنین مدیریت بهتری برای نوسانات الکتریکی دارد.
  5. نور فقط تا 160 درجه زاویه باز می کند، اما چند جهتی است و خیره نمی شود.

سخن پایانی

به طور خلاصه، هر دو گزینه خوب هستند و در خط مقدم فناوری LED قرار دارند، اما هر کدام شرایط مناسبی را برای استفاده خاصی دارند. این بدان معنا نیست که اگر علاقه بیشتری دارید نمی توانید از یکی یا دیگری استفاده کنید، اما در نظر گرفتن این جزئیات باعث می شود لامپ های LED شما هم در خانه و هم در محل کار دوام بهتری داشته باشند. اگر قصد خرید چراغ های ال ای دی SMD و COB LED را دارید، از نظر قیمت مشابه هستند و هر دو در حال حاضر مقرون به صرفه هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *