لامپ های سونا و الزامات ایمنی آنها

لامپ های سونا و الزامات ایمنی آنها

لامپ های سونا و الزامات ایمنی آنها ، یکی از عناصر اساسی در تجهیزات و تاسیسات سوناهای استخر و اتاق‌های بخار می‌باشند که نقش حیاتی در ایجاد و حفظ محیط گرمایشی را در این اماکن دارند. این لامپ‌ها به‌طور معمول با توجه به نوع و ابعاد سونا، از جنس مقاوم به حرارت و رطوبت و با قابلیت تحمل دماهای بالا ساخته می‌شوند. علاوه بر این، مواردی نظیر کارایی، ایمنی و اقتصادی بودن نیز در انتخاب و استفاده از این لامپ‌ها اهمیت دارد.

در ادامه گروه مهندسی روشنایی بهترین تولید کننده لاین نوری اصفهان، به بررسی الزامات ایمنی مرتبط با لامپ‌های سونا پرداخته است. زیرا در محیطی با دمای بالا و وجود رطوبت، ایمنی اجزای الکتریکی و نوری از اهمیت بالایی برخوردار است. این ایمنی شامل جنبه‌های مختلفی از جمله مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر حرارت، عمر مفید، و استانداردهای ایمنی برای جلوگیری از خطرات برقرار می‌شود.

برای اطمینان از ایمنی، لامپ های سونا باید با پوشش های مخصوص از رطوبت محافظت شوند و از فولاد ضد زنگ ساخته شوند. این ایده طراحی را کمی محدود می کند، اما امنیت بسیار مهمتر است. علاوه بر این، می‌توانید از توری‌های چوبی برای جذاب‌تر کردن چراغ‌های سونا استفاده کنید. مهم است که لامپ های سونا از کیفیت بالایی برخوردار باشند، از درجه حرارت بالا و رطوبت بالا نترسند. لامپ های سونا باید دمای بالای 100 درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

لامپ های سونا و انواع آنها

  • چراغ های سونا با لامپ های رشته ای.
  • چراغ های سونا با روشنایی LED.
  • چراغ های سونا با سیستم های نوری.

چراغ های سونا با لامپ های رشته ای

چراغ های سونا که از لامپ های رشته ای استفاده می کنند باید رطوبت و دمای بالا را تحمل کنند. برای محافظت از لامپ از رطوبت، آنها را آب بندی می کنند. هنگام انتخاب چراغ های سونا، توجه داشته باشید که کلاس ایمنی آنها حداقل IP56 باشد (این کلاس به معنای مقاوم بودن لامپ در برابر رطوبت است).

برای سونا می توان ازلامپ های رشته ای با توان بیش از 60 وات استفاده کرد. لامپ های پرقدرت را نمی توان در سونا قرار داد، زیرا نه تنها به خودی خود، بلکه با گرمای سونا نیز گرم می شوند. دمای سونا در حال حاضر بالا است و اگر لامپ ها دما را چند ده درجه افزایش دهند، ممکن است آتش سوزی رخ دهد.

لامپ سونا با نور LED

لامپ های سونا با نور LED کاملا ایمن، مقرون به صرفه و قابل اعتماد هستند. علاوه بر این، آنها از رطوبت نمی ترسند. برخی از مدل های طراحی شده ویژه دارای کلاس ایمنی IP65 هستند، حتی اگر جت آب مستقیماً هدایت شود، چراغ های سونا منبع خطر نمی شوند. این چراغ های سونا نیز معایبی دارند: نور کاملاً روشنی از خود ساطع می کنند، اما با نصب مناسب، مشکلی ایجاد نمی شود. همچنین برخی از مدل ها به شما امکان می دهند نه تنها روشنایی شار نور، بلکه رنگ روشنایی را نیز با استفاده از یک واحد کنترل ویژه تغییر دهید. محدوده لامپ LED گسترده است.

لامپ سونا با سیستم لاین نوری

چراغ های سونا با سیستم روشنایی اپتیکال در هر محیطی کاملا ایمن هستند. تنها چیزی که وجود دارد این است که نور فیبر نوری فقط با امواج نور کار می کند نه با الکتریسیته. بنابراین می توان این نوع سیستم را هم در پشت بام و هم در کف استخر نصب کرد و جلوه های باورنکردنی ایجاد کرد.

پروفیل چراغ خطی های سونا تا 200 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند، بنابراین حتی می توان آنها را در امتداد سقف در سونای روسی نصب کرد. لامپ های سونا نور ملایمی را ساطع می کنند و در نتیجه به ایجاد فضایی دنج و آرامش بخش کمک می کنند. چنین نورپردازی مقرون به صرفه، بادوام و نصب آسان است، بنابراین کاملاً قابل درک است که چرا این چراغ های سونا به طور فزاینده ای محبوب می شوند.

لامپ های سونا و الزامات ایمنی آنها

قوانین انتخاب لامپ های سونا

هنگام انتخاب لامپ سونا باید جزئیات زیادی را در نظر گرفت. این دستگاه ها باید چندین الزام را داشته باشند:

مقاومت در برابر رطوبت. این امر به ویژه برای محصولاتی که مستقیماً در اتاق های بخار نصب می شوند بسیار مهم است. باید در نظر داشت که رطوبت نه تنها از بخار، بلکه از پاشش آب که از جهات مختلف می ریزد نیز می آید. توانایی مقاومت نه تنها در برابر درجه حرارت بالا، بلکه همچنین در برابر تغییرات منظم دما.

زیبایی شناسی، ایجاد نور با کیفیت. نورپردازی از اهمیت بالایی برای استخر حمام برخوردار است زیرا بر جو و راحتی تأثیر می گذارد.

لامپ های سونا با توجه به چه پارامترهای خاصی باید انتخاب شوند؟

این پارامترها برای اتاق‌های بخار و رختکن اعمال می‌شود، زیرا الزامات برای این فضاها بالاترین است. در نتیجه چنین لامپ هایی برای تمام فضاهای دیگر مناسب هستند.

درجه محافظت. حداقل درجه حفاظتی لامپ ها IP54 است. این بدان معنی است که دستگاه در برابر گرد و غبار و همچنین پاشش آب از جهات مختلف مقاوم است. اگر عدد دوم بزرگتر از 4 باشد، نشان می دهد که در برابر جت های آب نیز محافظت می شود.

مقاومت در برابر دمای بالا. به دنبال لامپ هایی باشید که حداقل 120 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. حتی اگر سونا آنقدر گرم نمی شود، بهتر است ایمن باشید و محصولی با قابلیت های قوی تر خریداری کنید.

مواد پوسته. همه چیز به این بستگی دارد که برای چه فضایی لامپ را انتخاب کنید. برای یک حمام روسی، یک پوشش مقاوم در برابر حرارت که با درجه حفاظت مشخص شده مطابقت دارد، مناسب است. برای اتاق بخار سونا فنلاندی، بهتر است به دنبال محصولاتی با روکش سرامیکی باشید.

نوع لامپ. در اتاق بخار یا رختکن، لامپ های فیبر نوری (LWL)، LED و لامپ های رشته ای قابل نصب هستند. لامپ های فیبر نوری با نور با کیفیت، سازگار با محیط زیست، ایمنی، حداکثر مقاومت در برابر رطوبت و درجه حرارت بالا مشخص می شوند. با این حال، این نورپردازی بسیار گران است.

لامپ های ال ای دی در همه فضاها قابل استفاده هستند اما در اتاق بخار به دلیل قرار گرفتن در معرض دمای بالا سریعتر تجزیه می شوند. این مشکل را می توان با حفاظت اضافی خاص حل کرد. لامپ های رشته ای معمولی در حمام بخار به خوبی کار می کنند، اما نباید از 60 وات تجاوز کنند. کیفیت پوشش نیز مهم است.

برای سونا یا حمام، صفحه های چوبی بهترین هستند. آنها به عنوان محافظت در برابر ضربه عمل می کنند، تا حدی ساختمان را از پاشش در امان نگه می دارند و همچنین عملکردهای زیبایی شناختی را انجام می دهند.

لامپ های اصلی در بالای اتاق نصب می شوند، ترجیحاً در گوشه ها یا جایی که پاشش آب کمتر است. نور را می توان زیر نیمکت، پشت دیوار یا در امتداد سقف قرار داد. در مورد نصب، فقط باید توسط متخصصان با تجربه در نصب و مونتاژ لامپ ها انجام شود.

لامپ های سونا و الزامات ایمنی آنها

لامپ سونا و نصب آنها

انتخاب لامپ سونا تنها نیمی از کار است. هنوز مشکلات زیادی وجود دارد که باید حل شود. اول محل نصب لامپ ها است.

لامپ در سونا بخار

وقتی صحبت از قسمت بخار سونا می شود، مهم ترین چیز این است که چراغ های سونا خود را در جایی آویزان نکنید که قابل استفاده نیستند و نمی توانید آن را نزدیک بخاری آویزان کنید. حتی اگر چراغ های سونا در برابر حرارت مقاوم باشند، بعید است در برابر جریان هوای گرمی که از دیواره های داغ بخاری می آید مقاومت کنند. برای اتاق های بخار از لامپ های سرامیکی مرغوب استفاده کنید. چراغ های سونا اغلب در گوشه ها نصب می شوند چرا که واقعاً مانعی ندارند. از این گذشته، گوشه ها بسیار به ندرت استفاده می شوند. شما ممکن است نصب یک فیکسچر افقی را در تقاطع دیوار و سقف در نظر بگیرید.

برای یک اتاق بخار با دمای 50-75 درجه سانتیگراد، هر لامپ سونا مقاوم در برابر گرما و رطوبت مناسب است. از فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، پلاستیک مقاوم در برابر حرارت ساخته شده است. فقط به محدوده دما توجه کنید که باید حداقل 100 درجه سانتیگراد باشد.

لامپ در سونا خشک

 در یک سونا فنلاندی با هوای خشک، لامپ های سونا با پایه سرامیکی باید نصب شوند.

چراغ های سونا در حمام

 دمای خاصی در حمام وجود ندارد، اما رطوبت و پاشیدن آب زیاد است. و این در کنار برق خطرناک است. این اتاق نیز باید دارای چراغ های سونا باشد. به طور مشروط، کل حمام به سه منطقه تقسیم می شود که می توانید از وسایل روشنایی با کلاس های مختلف حفاظتی استفاده کنید:

  • منطقه اول نزدیک منبع آب (شیر آب، دوش، کابین دوش و …) است. رطوبت زیادی وجود دارد، آب به هر مقدار و در هر جهتی می تواند وارد شود. چراغ های سونا 12 ولت در اینجا قرار می گیرند، کلاس حفاظت از آب حداقل 5 است (IP 45، 46، 56، و غیره).
  • منطقه دوم در فاصله 60 سانتی متری از منبع آب، وان، کابین دوش، استخر است. در اینجا، آب کمتر به دام می افتد، بنابراین چراغ های سونا ممکن است دارای درجه چهارم حفاظت باشند.
  • ناحیه سوم نسبتاً خشک است، بنابراین کلاس حفاظتی 1 کافی است.

بنابراین، انتخاب کنید که کدام نور سونا برای شما قابل قبول تر است و آنها را در سونا خود آزمایش کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *